Konstrukcje reklamowe – sposoby montażu i wykorzystanie
Konstrukcje rusztowań służą nie tylko pracownikom budowlanym, ale znajdują również zastosowanie przy montażu reklam wielkoformatowych. Konstrukcje reklamowe możemy bardzo często zauważyć na poboczach dróg. Różnią się między sobą sposobem montażu do płaszczyzny i mają lekko odmienny wygląd. Wszystkie jednak doskonale eksponują reklamę na tle krajobrazu, nie pozwalając jej pozostać niezauważoną.
Konstrukcje reklamowe wolnostojące
Konstrukcje wolnostojące, jak wskazuje nazwa, nie są montowane do ścian budynków, ale utrzymują reklamę na stojących na podłożu stalowych ramach. Ze względu na sposób montażu wśród konstrukcji reklamowych wolnostojących można wyróżnić konstrukcje na stałe przytwierdzane do gruntu, konstrukcje przestawne i konstrukcje montowane na naciągach.
Konstrukcje na stałe osadzone w gruncie
Konstrukcje na stałe związane z gruntem to rusztowania stalowe posiadające pod powierzchnią ziemi betonowe fundamenty. Pokrywane są powłoką cynkową, która zabezpiecza rury przed korozją. Konstrukcje montowane na stałe uznawane są za obiekty budowlane, zatem aby je postawić, należy uzyskać pozwolenie na budowę.
Konstrukcje przestawne
Konstrukcje przestawne nie są związane z gruntem, dzięki czemu pozwalają na łatwy montaż i demontaż reklamy. To dobre rozwiązanie, aby krótkoterminowo promować markę, produkt lub usługę w konkretnym miejscu. Stalową konstrukcję dla bezpieczeństwa osób znajdujących się w pobliżu dociąża się obciążnikami betonowymi. Dzięki nim jest w pełni stabilna i nawet podczas silnego wiatru nie stanowi zagrożenia dla pieszych i uczestników ruchu drogowego. Podobnie jak w konstrukcjach montowanych na stałe dla ochrony stosuje się cynkowanie ogniowe.
Konstrukcje reklamowe na naciągach
W konstrukcjach opartych na naciągach reklama wielkoformatowa utrzymywana jest w pionowej pozycji przez naciągi i stalowe linki zaczepiane do śledzików osadzanych w ziemi. Niestety tego rodzaju konstrukcja nie charakteryzuje się dużą stabilnością. Brak dociążenia przy silniejszym wietrze niesie ryzyko jej przewrócenia. Jest to zatem najmniej bezpieczny sposób montażu reklamy dużego formatu i jednocześnie mało trwały.
Konstrukcje reklamowe wiszące
Konstrukcje wiszące składają się z rur montowanych do ścian budynków, na których instalowane są reklamy wielkoformatowe. Ściana pod konstrukcję może być wykonana z dowolnego materiału: beton, płyty warstwowe, ocieplenie styropianem. Konstrukcje wiszące często złożone są z kasetonów – posiadają wtedy aluminiową ramę, w której można zainstalować oświetlenie. Reklama umieszczona w kasetonie jest odporna na warunki atmosferyczne, jak deszcz, śnieg czy promienie słoneczne. Powieszenie konstrukcji reklamowej na elewacji wymaga jednak zgody zarządcy lub właściciela nieruchomości. Istnieje również ograniczenie dotyczące ciężaru stelażu, do którego jest montowany materiał, oraz formatu reklamy.
Gdzie wykorzystuje się rusztowania do reklam?
Kolorowe billboardy są nieodłącznym elementem pejzaży miejskich, jak i pozamiejskich. Rusztowania utrzymujące wielkoformatowe reklamy można spotkać przy autostradach i drogach szybkiego ruchu, poza granicami miast, wjeżdżając na tereny niezamieszkałe. Są obecne również przy dużych parkingach, galeriach handlowych, na budynkach w centrach miejskich aglomeracji, w lokalizacjach o dużym natężeniu ruchu. Konstrukcję reklamową można postawić zarówno na terenie publicznym, jak i prywatnym, ale w każdym przypadku trzeba zadbać o stosowne zgody i pozwolenia.